Obdobie módy - La Belle Époque - Krásne obdobie - v rokoch 1870 až 1914- 1918
Móda v zásade ostáva záležitosťou Paríža.
Mysliace hlavy sú nahradené generáciami remeselníkov, ktorí majú svoje tajomstvá, zmysel pre krásnu a kvalitnú prácu.
Na dvere starého sveta klope monštrum MODERNA.
Napr. Picasso, Stravinskij, Apollinaire a mnoho iných prišlo zďaleka, aby žili a pracovali v Paríži - počas prvých rokov 20.storočia. Paul Poiret s celou kolekciou sa pripája k tejto novátorskej skupine, len vyhlásenie vojny zastaví jeho rozlet. O celé desaťročie sa oneskorí nástup skutočných debutov v modernom umení.
Starú aristokraciu, noblesu cisárstva vystrieda vrstva novo zbohatlíkov, buržoázia nenásytne užívajúca svoje privilégiá Belle Époque, starostlivo oddelená od nižších tried, prežíva posledné hodiny slávy.
Paríž v roku 1900 ostáva stavovský, opatrný voči všetkému cudziemu, počnúc vidiekom, VIDIEK hrozné to slovo!
Od vzniku haute couture je Paríž vzorovým príkladom schopnosti integrácie, koncipovania a spolupráce, pričom ako filtre využíva bontón, výraz doby, súčasný vkus, módne vlny, niektoré pochádzajú z poriadnej diaľky.
Všeobecne ľudia veľa cestujú...
Priemysel si v Paríži našiel svoju medzinárodnú vitrínu v rokoch 1878, 1889, 1900.
Obchod s luxusom je najziskovejší.
Obchodné domy: Bon Marché
Printemps
Bonheur des Dames
Ďalšie obchodné domy, ktoré sa stávajú obľúbenými neskôr, kopírujú luxus elít.
Medzi prvé plody budúceho vplyvu ,,ulice,, patrí striedme oblečenie, oblečenie dobrej kvality, ktoré ponúkajú pulty módnych domov. Ozdobuje sa ním veľa žien, nikto sa tie odevy neodváži nazvať ,,praktické,, , iba menej ornamentálne... Odvážne dámy si sadajú za volant automobilov a často sa používa nové slovo, ktoré je pečaťou anglického barbarstva i vkusu, a to: šport.
To čo spája posledné storočia 2. milénia, je oblečenie mužov a žien ,,lepšej spoločnosti,,. Ostáva totiž stále rovnaké. Hlavné línie pánskeho odevu, koncipované koncom 18. storočia, dodnes zaznamenali iba zmeny v detailoch.
Žene v spoločnosti muža je prisúdené vystavovať sa na obdiv.
Preto na rozdiel od mužov, ktorých oblečenie je tmavé a neutrálne, je jej oblečenie veľmi variabilné z hľadiska farieb, materiálov i ozdôb.
Šaty viac-menej zachovávajú podobnú líniu postavy už od čias renesancie. S výnimkou direktória a cisárstva, ktoré vychádzali z línií antiky, už štyri storočia prevláda úzus, že postava ženy by mala znázorňovať presýpacie hodiny.
Preto oblečenie ženy rozdeľuje telo na dve nerovnaké a oddelené celky, stiahnuté v drieku korzetom.
Vrelo doporučujem knihu: Móda storočia, autor: F. Baudot
Z ktorej som čerpala informácie o období La Belle Époque.
O tejto ére je veľmi krásne písané na zahraničnej stránke, tu je odkaz:
http://www.fashion-era.com/la_belle_epoque_1890-1914_fashion.htm
Mysliace hlavy sú nahradené generáciami remeselníkov, ktorí majú svoje tajomstvá, zmysel pre krásnu a kvalitnú prácu.
Na dvere starého sveta klope monštrum MODERNA.
Napr. Picasso, Stravinskij, Apollinaire a mnoho iných prišlo zďaleka, aby žili a pracovali v Paríži - počas prvých rokov 20.storočia. Paul Poiret s celou kolekciou sa pripája k tejto novátorskej skupine, len vyhlásenie vojny zastaví jeho rozlet. O celé desaťročie sa oneskorí nástup skutočných debutov v modernom umení.
Starú aristokraciu, noblesu cisárstva vystrieda vrstva novo zbohatlíkov, buržoázia nenásytne užívajúca svoje privilégiá Belle Époque, starostlivo oddelená od nižších tried, prežíva posledné hodiny slávy.
Paríž v roku 1900 ostáva stavovský, opatrný voči všetkému cudziemu, počnúc vidiekom, VIDIEK hrozné to slovo!
Od vzniku haute couture je Paríž vzorovým príkladom schopnosti integrácie, koncipovania a spolupráce, pričom ako filtre využíva bontón, výraz doby, súčasný vkus, módne vlny, niektoré pochádzajú z poriadnej diaľky.
Všeobecne ľudia veľa cestujú...
Priemysel si v Paríži našiel svoju medzinárodnú vitrínu v rokoch 1878, 1889, 1900.
Obchod s luxusom je najziskovejší.
Obchodné domy: Bon Marché
Printemps
Bonheur des Dames
Ďalšie obchodné domy, ktoré sa stávajú obľúbenými neskôr, kopírujú luxus elít.
Medzi prvé plody budúceho vplyvu ,,ulice,, patrí striedme oblečenie, oblečenie dobrej kvality, ktoré ponúkajú pulty módnych domov. Ozdobuje sa ním veľa žien, nikto sa tie odevy neodváži nazvať ,,praktické,, , iba menej ornamentálne... Odvážne dámy si sadajú za volant automobilov a často sa používa nové slovo, ktoré je pečaťou anglického barbarstva i vkusu, a to: šport.
To čo spája posledné storočia 2. milénia, je oblečenie mužov a žien ,,lepšej spoločnosti,,. Ostáva totiž stále rovnaké. Hlavné línie pánskeho odevu, koncipované koncom 18. storočia, dodnes zaznamenali iba zmeny v detailoch.
Žene v spoločnosti muža je prisúdené vystavovať sa na obdiv.
Preto na rozdiel od mužov, ktorých oblečenie je tmavé a neutrálne, je jej oblečenie veľmi variabilné z hľadiska farieb, materiálov i ozdôb.
Šaty viac-menej zachovávajú podobnú líniu postavy už od čias renesancie. S výnimkou direktória a cisárstva, ktoré vychádzali z línií antiky, už štyri storočia prevláda úzus, že postava ženy by mala znázorňovať presýpacie hodiny.
Preto oblečenie ženy rozdeľuje telo na dve nerovnaké a oddelené celky, stiahnuté v drieku korzetom.
Žiadna elegantná dáma by nevedela a ani nemohla vojsť či vyjsť z tohto panciera bez pomoci inej osoby. Až po príchode Poireta sa objavili prvé šaty, ktoré si žena môže obliecť sama.
V období rokov 1870-1900, od pozoruhodného nástupu priekopníka Wortha až po posledného veľkého módneho dodávateľa 19. storočia, ktorým je Jacques Doucet, sa zovňajšok elegantných dám takmer nemení. Sezónnym vplyvom podliehajú iba doplnky. Príliš zdobené toalety možno zaradiť do ,,čalúnickeho štýlu,,. Majú veľa spoločných znakov s kreslami, baldachýnom, závesmi atď.
Z vypchatej postavy roku 1880, stále blízkej dekoratívnemu umeniu, sa v novom storočí vďaka rozvoju ,,Modern Style,, stáva postava pružnejšia, s plynulejšími líniami. U žien narastá potreba prekvapovať a zvádzať. U obchodníka zase rastie nutnosť obnovovať tovar, aby sa mohol lepšie predať. Svetová móda včerajška sa mení iba preto, aby posilnila základné pravidlo, že život je zmena.
Napriek tomu s príchodom Paula Poireta v roku 1908 medzi couturierom a stanoveným poriadkom vzniká konflikt. Štyri roky svetovej vojny doslova zničili existujúce štruktúry.
Odevná tvorba môže opäť začať svoj nezadržateľný útok.
Vrelo doporučujem knihu: Móda storočia, autor: F. Baudot
Z ktorej som čerpala informácie o období La Belle Époque.
O tejto ére je veľmi krásne písané na zahraničnej stránke, tu je odkaz:
http://www.fashion-era.com/la_belle_epoque_1890-1914_fashion.htm
Komentáre
Zverejnenie komentára