BIBA - značka
Biba predstavovala skôr životný štýl než značku a v 60. a 70. rokoch vyšľapávala cestu mladej modernej móde za dostupnú cenu. Jej predajne sa zaslúžili o demokratizáciu módy. Dovtedy existovalo len haute couture, trendové, ale drahé butiky ako ten, ktorý si otvorila Mary Quantová, a nudné ,,dospelácke,, odevy.
Biba sa zrodila z návrhárskej geniality Barbary Hulanickej, módnej ilustrátorky poľského pôvodu, a obchodného talentu jej manžela Stephena Fitza - Simona. V roku 1963 začali manželia rozposielať katalóg šiat, ktoré navrhla Barbara, a tak sa zrodil Biba Postal Boutique - zásielkový obchod pomenovaný po Barbarinej sestre. Keď Daily Mirror zverejnil fotografie jej ružových kockovaných šiat a šatky na hlavu, predalo sa 17 000 kusov tohto modelu.
V roku 1964 bol otvorený prvý obchod Biba v Kensingtone v západnom Londýne a do roku 1969 sa dvakrát sťahoval do väčších priestorov. Biba sa stala novou oázou, kde sa stretávali priatelia a nakupovali v jedinečnej starodávnej atmosfére. Tú docielila tlmeným osvetlením a elektrickou módou rozvešanou na vešiakoch na klobúky alebo rozloženou po starožitnom nábytku. Vedľa žiarivých vzorovaných minišiat boli perové boa, klobúky, spodná bielizeň i doplnky. Všetky šaty boli originálne, kreatívne a pritom lacné. Limitovaný počet v sérii zaručoval, že o novinky bol vždy veľký záujem.
Vďaka Barbarinmu vizionárskemu mixu viktoriánskych čias, secesie, štýlu art déco, hollywoodskej dekadencie a popkultúry Biba rýchlo získala medzinárodné uznanie.
Jej nositeľky boli nezávislé a odvážne, vyzerali ako bábiky s veľkými očami, dlhými tenkými rukami, nohami a plochou hruďou. Typické šaty značky Biba boli úzke v pleciach, mali vysoké, opticky predlžujúce prieramky a úzke rukávy. Nostalgické ,,babičkovské,, vzory a jasné ostružinové, slivkové a červenkasté odtiene patrili k ďalším poznávacím znakom, ako aj mriežkové riasenie, veľké mäkké plstené klobúky a tesné čižmi so špalkovým podpätkom a hranatou špicou vyrábané z plátna alebo semišu. Verné zákazníčky si kupovali niekoľko párov v rôznych farbách.
Koncom 60. rokov sa objavili rafinovanejšie štýly, napríklad šikmo strihané šaty, hodvábne róby v štýle 30. rokov, výstrihy s ,,vodou,, a nohavice s vyšívanými panelmi. Biba pridala detské a pánske oblečenie, večerné šaty a potreby do domácnosti.
V roku 1973 otvorili v priestoroch bývalého obchodného domu v štýle art déco na kensingtonskej High Street sedemposchodový obchod Big Biba, kde predávali všetko od nábytku po fazuľové konzervy. Do ich strešnej záhrady s plamienkami chodieval popíjať čaj David Bowie a sním aj davy študentov. Big Bibu navštevovalo milión zákazníkov týždenne, no vinou krízy v Spojenom kráľovstve ju už po dvoch rokoch zavreli a sen sa tak skončil.
Fitzovci - Simonovci rozbehli ďalšie podniky a Bibu predali. V roku 2006 navrhla Bella Freudová kolekciu, no tá nezožala úspech. V rokoch 2009 - 2010 sa oblečenie tejto značky predávalo v dvoch obchodných reťazcoch. Objavili sa tam puzdrové minišaty s kvetinovou potlačou, zvonovými rukávmi a perovou kapucňou, ale za vyššiu cenu.
Biba sa zrodila z návrhárskej geniality Barbary Hulanickej, módnej ilustrátorky poľského pôvodu, a obchodného talentu jej manžela Stephena Fitza - Simona. V roku 1963 začali manželia rozposielať katalóg šiat, ktoré navrhla Barbara, a tak sa zrodil Biba Postal Boutique - zásielkový obchod pomenovaný po Barbarinej sestre. Keď Daily Mirror zverejnil fotografie jej ružových kockovaných šiat a šatky na hlavu, predalo sa 17 000 kusov tohto modelu.
V roku 1964 bol otvorený prvý obchod Biba v Kensingtone v západnom Londýne a do roku 1969 sa dvakrát sťahoval do väčších priestorov. Biba sa stala novou oázou, kde sa stretávali priatelia a nakupovali v jedinečnej starodávnej atmosfére. Tú docielila tlmeným osvetlením a elektrickou módou rozvešanou na vešiakoch na klobúky alebo rozloženou po starožitnom nábytku. Vedľa žiarivých vzorovaných minišiat boli perové boa, klobúky, spodná bielizeň i doplnky. Všetky šaty boli originálne, kreatívne a pritom lacné. Limitovaný počet v sérii zaručoval, že o novinky bol vždy veľký záujem.
Vďaka Barbarinmu vizionárskemu mixu viktoriánskych čias, secesie, štýlu art déco, hollywoodskej dekadencie a popkultúry Biba rýchlo získala medzinárodné uznanie.
Jej nositeľky boli nezávislé a odvážne, vyzerali ako bábiky s veľkými očami, dlhými tenkými rukami, nohami a plochou hruďou. Typické šaty značky Biba boli úzke v pleciach, mali vysoké, opticky predlžujúce prieramky a úzke rukávy. Nostalgické ,,babičkovské,, vzory a jasné ostružinové, slivkové a červenkasté odtiene patrili k ďalším poznávacím znakom, ako aj mriežkové riasenie, veľké mäkké plstené klobúky a tesné čižmi so špalkovým podpätkom a hranatou špicou vyrábané z plátna alebo semišu. Verné zákazníčky si kupovali niekoľko párov v rôznych farbách.
Koncom 60. rokov sa objavili rafinovanejšie štýly, napríklad šikmo strihané šaty, hodvábne róby v štýle 30. rokov, výstrihy s ,,vodou,, a nohavice s vyšívanými panelmi. Biba pridala detské a pánske oblečenie, večerné šaty a potreby do domácnosti.
V roku 1973 otvorili v priestoroch bývalého obchodného domu v štýle art déco na kensingtonskej High Street sedemposchodový obchod Big Biba, kde predávali všetko od nábytku po fazuľové konzervy. Do ich strešnej záhrady s plamienkami chodieval popíjať čaj David Bowie a sním aj davy študentov. Big Bibu navštevovalo milión zákazníkov týždenne, no vinou krízy v Spojenom kráľovstve ju už po dvoch rokoch zavreli a sen sa tak skončil.
Fitzovci - Simonovci rozbehli ďalšie podniky a Bibu predali. V roku 2006 navrhla Bella Freudová kolekciu, no tá nezožala úspech. V rokoch 2009 - 2010 sa oblečenie tejto značky predávalo v dvoch obchodných reťazcoch. Objavili sa tam puzdrové minišaty s kvetinovou potlačou, zvonovými rukávmi a perovou kapucňou, ale za vyššiu cenu.
Komentáre
Zverejnenie komentára