Pierre Cardin - vizionár oblečenia budúcnosti


Móda Pierra Cardina v 50 - tych rokoch zaznamenáva prudký vzostup. Tento ambiciózny vizionár je schopný stotožniť sa s moderným Francúzskom. Tu, kde sa rodí tvorivý potenciál, ale pretrváva konzervatívnosť, je Cardin pánom situácie. Má rád zmenu a rešpektuje existujúce súvislosti. Jeho originálny vkus preniká do najvyšších kruhov. Oslovuje ich najluxusnejšou módou a má z toho najväčší prospech.


Piero je syn talianskych roľníkov emigrujúcich v roku 1926 do oblasti Hornej Loiry, neprejavuje žiaden vzťah k práci na poli. V  štrnástich rokoch sa vyučí u najlepšieho krajčíra zo Saint-Étienne. Pracuje neúnavne a v roku 1944 ho zamestná Paquin na rue de la Paix. Tu sa zdokonalí v remesle, vďaka čomu si vyslúži prestížne miesto prvého krajčíra u Christiana Diora.



Medzičasom sa zoznámi s Christianom Bérardom, umelcom, ktorého Jean Cocteau poveril zhotovením rozprávkových kostýmov pre svoj film Kráska a zviera. Odvtedy mladý krajčír pomýšľa iba na to, aby si otvoril vlastný podnik s odevmi, kde by mohol slobodnejšie vyjadriť bujnú fantáziu. Túžba sa mu splní v roku 1949.


Monsieur Dior uvádza svojho zverenca do spoločnosti vznešených dám a divadelných producentov, požiadavky ktorých sám nemohol uspokojiť pre nedostatok času, či už išlo o ples, balet, alebo divadelnú výpravu. Pierre Cardin dokáže presne vystihnúť ich očakávania.


Popritom realizuje niekoľko sérií kabátov a kostýmov, ktoré svojím strihom zaujmú niektorých kupcov. V roku 1951 prezentuje svoju prvú samostatnú kolekciu 50 kabátov a kostýmov. Stretáva sa s veľkým úspechom. V roku 1957 mu pomáha kostymér André Olivier, jeho priateľ. V tom istom roku uvádza kompletnú kolekciu 150 modelov na nosenie do mesta a na večer.


Cardinova tvorivá energia sa rozširuje. Uvedomuje si, že haute couture je iba jednou časťou módneho sveta. Otvára butiky ,,Eva,, a ,,Adam,,, ktoré zásobuje produkciou z vlastných dielní. Ako riaditeľ prosperujúce-ho podniku podľa vzoru Christiana Diora rokuje o prvých licenčných kontraktoch. V Printemps na boulevard Haussmann má čoskoro svoj corner. Odvtedy majú obchodné domy priestory vyhradené pre značky.


Pierre Cardin sa stáva mediálnou bombou: aktívne ho podporuje Elle a väčšina významných módnych časopisov. Svoj podpis dáva na všemožné druhy výrobkov. Často aj na tie, ktoré majú s módou iba málo spoločné. Čoskoro vzniká nesúrodá skupina predmetov, ktoré propagujú štýl, look Pierra Cardina. V osemdesiatych rokoch sa počet licenčných kontraktov vyšplhá na 540. Z tohto dôvodu Cardinov majetok môžeme len ťažko odhadnúť.
Obchod je však záležitosť osobná a závisí od rozhodnutí podnikateľa. Pierre Cardin nepochybne patrí k tým, ktorí navyše vedia navrhovať, strihať a vlastnoručne šiť odevy.





Komentáre

Obľúbené príspevky