Cristóbal Balenciaga - návrhár


Je tichý a nenápadný muž, ktorý sa usiloval o dokonalosť, za seba nechával hovoriť svoje dramatické, splývavé šaty. Bol síce menej slávny než Dior, predvídal však pvky nového vzhľadu, viedol hneď od konca vojny najexklúzivnejší parížsky maison, pomohol stanoviť nové tvarové trendy v 60. tich rokoch a predovšetkým vymyslel celkom novú siluetu ženského odevu.

Balenciaga mal legendárny talent na strih, švy a vypracovanie. Vedel, ako jednotlivé látky splývajú a ako pevné materiály, ktoré miloval, určujú tvary.
Narodil sa v rybárskej dedine v baskickom Španielsku a učil sa od matky krajčírky, ktorá šila miestnym bohatým dámam. Keď dospieval, miestna aristokratka, ktorá sa neskôr stala jeho patrónkou i zákazníčkou, mu pomohla zabezpečiť skvelé miesto, kde sa mohol naučiť šiť.

Po dvadsiatke mal Balenciaga butik v španielskom prímorskom letovisku San Sebastian. Stal sa vedúcim španielskym návrhárom a otvoril pobočky v Madride a Barcelone. Španielska občianska vojna ho donútila presťahovať sa do Paríža, kde sa v roku 1937 udomácnil na Avenue Georges V. Krátko potom, čo sa ta prisťahoval, sa naňho upriamila pozornosť celého mesta. Vytvoril množstvo jedinečných návrhov, zvyčajne voľných a bez jasného pása, ktoré sa zdajú nezávislé od tela a zároveň v harmónii so ženskými tvarmi. Najväčšmi tieto šaty lichotili zrelým ženám, ktoré tvorili veľkú časť Balenciagovej bohatej klientely.


Prvá prehliadka odkazovala na španielsku renesanciu a inšpirovala sa kultúrou a históriou Balenciagovej rodnej krajiny. Večerné šaty mali turniery. Šaty Infanta z roku 1939 akoby vyskočily z Velázquezových obrazov. Tradičné španielske šaty a náboženský odev spolu s ďalšími španielskymi umelcami (napríklad Zurbaránom) inšpirovali dramatické temné kreácie. Bolerá a pláštenky odkazovali na toreadorov, šaty s krátkym predkom a dlhším zadným dielom zasa na flamencové sukne.

Balenciaga v 50. rokoch zjednodušil svoje elegantné línie. Sčasti priliehavé, sčasti voľné odevy, napríklad kabátiky s priliehavým predným a bohatým zadným dielom, ktoré predstavil okolo roku 1951, sa stali revolúciou v móde. 


Rovné a voľné vrecovité šaty (1957) predznamenávali jednoduché tvary 60. rokov. Vytvoril aj lichobežníkové šaty s volánom a so širokým pásom (1957, 1958), balónové kabáty a sukne, kokónové kabáty a empírové šaty. Odstávajúce goliere predlžovali krk, veľké gombíky boli výrazným detailom, sedemosminové rukávy dovoľovali predviesť náramky. Balenciaga bol rukávmi posadnutý. Upravoval ich, niekedy priamo na nositeľke, kým prefketne nepristali. Ovládal zradný dolománsky rukáv, ktorý sa strihal v jednom kuse s telom.
Šesťdesiate roky priniesli odvážne experimenty s látkami. Balenciaga vynašiel v spolupráci s textilnou firmou Abraham pevný, organze podobný gazar, používal aj transparentné materiály a plastové nepremokavé oblečenie. Ešte zlepšil linearitu, ktorá teraz dominovala. Hoci v tejto dekáde predstavil niektoré svoje najlepšie návrhy, nedokázal pochopiť nové hodnoty masového trhu a svoj salón v roku 1968 zavrel. Po období stagnácie firmu kúpil Gucci a Balenciagova láska k líniám žije ďalej v návrhoch Nicolasa Ghesquiéra. Courréges a Ungaro, obaja Balenciagovi žiaci, ako aj Givenchy podľahli vplyvu svojho mentora. Mila Schönová odpozorovala jeho perfektné krajčírske spracovanie, Oscar de la Renta zasa detaily ako veľkú mašľu na večerných róbach.

Komentáre

Obľúbené príspevky