Mária Antoinetta

Mária Antoinetta, keď rakúska arcivojdkyňa Mária Antoinetta (1755 - 1793) prišla v roku 1770 do Francúzska, odovzdali ju bourbonskému dvoru a vyzliekli donaha. Spolu so šatami odložila aj rakúsku národnosť a obliekli ju do honosnej slávnostnej róby. Mala sa vydať za dauphina Ľudovíta XVI., a dať kráľovstvu dediča. Spočiatku plnila úlohu poslušnej manželky, ale rigidný versaillský štýl širokánskych krinolín (z profilu plochých) a korzetov s kosticami jej nevyhovoval. Nemala priateľov ani deti a nepriateľský francúzsky dvor ju podozrievavo sledoval. Aby prežila a pozdvihla svoju prestíž, sústredila sa na odievanie ako na svoju stratégiu. Jeden šľachtic nesúhlasne podotkol, že sa zaslúžila o ,,skutočnú revolúciu v móde,,.


Mária Antoinetta neplnila to, čo sa od manželky kráľa očakávalo. Škandalózne odmietla nosiť pevný korzet. Naučila sa jazdiť na koni a namiesto dlhej splývavej sukne, určenej do dámskeho sedla, začala nosiť mužské nohavice a jazdecký plášť, za čo ju okamžite odsúdili. Matka ju varovala: ,,Ak jazdíš ako muž, oblečená ako muž...musím ti povedať, že je to veľmi nebezpečné a zlé na plodenie detí...,,


Keď v roku 1774 Ľudovíta korunovali za francúzskeho kráľa, všetci sa pozerali na Máriu Antoinettu a na jej nový účes. Poriadne napudrované vlasy mala vyčesané vysoko nad čelo a zavŕšené zväzkom bielych pštrosích pier. Francúzska spoločnosť ju onedlho začala napodobňovať. Kráľovná experimentovala s nádhernými šatami. Každý týždeň chodila do Paríža za najslávnejšími návrhárkami. Jej najobľúbenejšou štylistkou sa stala Rose Bertinová (1747 - 1813), pôvodne predavačka látok. V roku 1780 sa rozšírila jej provokatívna robe á la polonaise so živôtikom zdôrazňujúcim poprsie a sukňou odhaľujúcou členky. Namiesto krinolín sa objem zväčšoval nabranou látkou na zadnej strane sukne. Rukávy stále siahali po lakte, ale šili sa úzke a lemované garnierikmi. Polonézu prijal súčasne francúzsky aj anglický dvor.

V druhej polovici 80. rokoch Mária Antoinetta úplne zmenila štýl. Urazila francúzskych patriotov tým, že prijala anglickú módu a začala nosiť jednoduchšie, ľahšie, šaty. Keď sa zjemnil jej vzhľad, začala poburovať dvoranov nosením tenkých, mušelínových chemises á la reine, voľne prepásaných v páse. Bez krinolíny látka prezrádzala tvar nôh. Ku kostýmu pastierky patril aj široký slamený klobúk, naklonený na niektorú stranu. Francúzska spoločnosť trend najprv zavrhla a potom ho začala kopírovať. Mária Antoinetta si módou získala absolútnu moc, mohla nosiť čo chcela, bez ohľadu na cenu. Nepriatelia na dvore šírili klebety o jej nezodpovednosti, závislosti od módy a v revolučnom Francúzsku jej šaty symbolizovali zradu ľudu. Mária Antoinetta šla v roku 1793 na smrť v novej bielej košeli, ktorú si tajne schovala. Jej štýl napodobňovali bohatí aj chudobní a kráľovnou módy zostala až do samého konca.


Rose Bertinová, ktorú volali "minister módy". Bola modistkou kráľovnej Márie Antoinety a autorkou najbizarnejších modelov pre francúzske dámy. S ňou zišli z ich hláv veterné mlyny, mosty, plachetnice, z mužských klobúkov perá. Napoleonovým pádom r. 1815 končí vyčačkanosť a móda sa oslobodila od dvorského štýlu, aj moderní páni chodia bez klobúkov a sú nenápadne elegantní.

Komentáre

Obľúbené príspevky