Vivienne Westwoodová - návrhárka




Vivienne Westwoodová - návrhárka, je jedna z najobľúbenejších britských návrhárok, hrala viac ako tri roky kľúčovú úlohu na medzinárodnej módnej scéne. Westwoodová začala navrhovať v roku 1971, keď si s partnerom Malcolmom McLarenom (1946 - 2010) otvorila v Londýne na King´s Road prvý butik Let it Rock. Inšpiráciu hľadala v minulosti a ponúkala oblečenie v štýle mladých rebelov teddy boys, ušité z čiernej motorkárskej kože a posiate zipsami. V roku 1975 premenovala obchod na Sex a londýnske ulice sa tak zaplavili sexuálnymi experimentmi a fetišom. Obchod sa stal onedlho synonymom panku, propagovaný McLarenovou novou kapelou Sex Pistols. Ich štýl možno označiť za agresívny a anarchistický. K deravým svetrom patrili tváre poprepichované zatváracími špendlíkmi. Tričká sa rezali a dopĺňali provokatívnymi obrázkami, cvočkami a sloganmi. Neodmysliteľnou súčasťou pankového štýlu bola koža a guma zo sadomasochistických salónov, reťaze a putá zdobili najmä nohavice.


Pankovú módu vstrebal po čase hlavný prúd a Westwoodová sa pustila do skúmania esencie anglickosti a sexuálnej politiky. Opäť sa inšpirovala historickým odevom a vymyslela oblečenie, ktoré sa stalo základom jej prvej prehliadkovej kolekcie (1981).



Kolekciu Pirate si prisvojili vyznávači novoromantického hudobného smeru, ktorým sa páčili široké nohavice, volány, nadýchané košele a pestré farby inšpirované pánskou módou 18. storočia. V kolekcii Savage (1982) použila divošské prvky, drsné a ošúchané materiály a lícové švy,
v kolekcii Buffalo Girl (známej aj ako Nostalgia alebo Mud) z rokov 1982 - 1983 kombinovala nadmerné odevy asymetrického strihu z vrstvených materiálov, odpozorované od kultúr tretieho sveta.


Kľúčovými elementmi jej tvorby sa stala krinolína, turniera a vysoké podpätky. V polovici 80. rokov počas návštevy Talianska vymyslela mini-crini, skrátenú krinolínu z 19. storočia, a skombinovala ju s priliehavým sakom - antitéza maskulínneho dynamického odievania 80. rokov. Neskôr k tomuto štýlu pridala tradičný anglický tvíd a škótsky tartan.
Kolekcia Anglomania (1993 - 1994) obsahovala minikilty, dlhé šaty, nové tartanové vzory a tvíd. Ako povedala Westwoodová: ,,Nič ma neteší viac, ako parodovať britskosť v kontexte klasickej perspektívy." 
Jej oblečenie ovplyvňovalo držanie tela, obmedzovalo pohyb a zvýrazňovalo boky. Spodnú bielizeň zasa obliekla na šaty.


V kolekcii Café Society (1994) sa zamerala na siluetu presýpacích hodín. Spolu s partnerom Andreasom Kronthalerom vytvorila turniery z vankúšikov a klietok, objemné šaty s dlhými vlečkami a vypchala poprsie. Topánky získali vysokánske platformy. Neskôr návrhárku ovplyvnili obrazy francúzskeho maliara Jeana - Antoina Watteaua (1684 - 1721) a navrhla pompézne korzetové šaty z hodvábneho taftu.

Koncom 90. rokov už Westwoodová patrila medzi najvýznamnejších návrhárov na svete. Predstavila vlastné parfumy a založila nové značky. Hoci v roku 2006 dostala titul dámy Britského impéria, jej nápady postavené na klasických základoch sú aj naďalej výstredné a priekopnícke.



Komentáre

Obľúbené príspevky